Potentie allochtone leerlingen vaak onderschat

De onderzoekers van de Adviesraad Diversiteit en Integratie van de gemeente Amsterdam concluderen dat basisscholen vaak de potentie van allochtone leerlingen onderschatten. Hierdoor moeten allochtone jongeren een langere leerweg afleggen om in het hoger onderwijs terecht te komen.

Zelf had ik altijd het gevoel dat de ouders van allochtone leerlingen dáchten dat de leraren aan het discrimineren waren. Turkse of Marokkaanse ouders werden dan boos als de leraar vertelde dat hun kind naar de MAVO moest in plaats van naar de HAVO. Ik vond dan altijd dat het kind gewoon simpelweg zijn/haar best niet had gedaan of gewoon de capaciteit er niet voor heeft. Waarom zou een leraar onderscheid maken?

Volgens de onderzoekers heeft het niet te maken met discriminatie, maar met het ontbreken van voldoende kennis over de ontwikkeling en de achtergrond van de allochtone kinderen. Nu deze uitslagen bekend zijn, kan er wat aan gedaan worden. Anders zou het een zonde zijn nietwaar?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Allochtone kinderen kunnen vaak niet zwemmen.
Lees ook:VVD boos over toestaan spelfouten
Lees ook:Multiculti verschillen in omgaan met bedplassen.
Lees ook:Wethouder Geluk in gelijk gesteld.
Lees ook:Studerende allochtone jongeren leiden dubbel leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.